Preview

Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy

Advanced search

Synergistic approach in training a natural science teacher at university

Abstract

The implementation of the synergetic approach as the basis of a holistic, evolutionary-synergistic worldview of students corresponds to the mission of the university in the broad theoretical training of graduates. The discovery made in synergetics on the study of universal mechanisms for the development of complex open systems of different nature and scale, their ability to self-organization, has spread in various fields of knowledge and fields of activity, including the education system. The article reveals the essence of the synergetic approach in teaching students, analyzes the development of the problem of introducing a synergetic approach in the training of future teachers, presents the experience of its synergetic approach at different levels of teacher training: cognitive, didactic, and methodical. In the article, the authors highlight the reasons for the gradual introduction of a synergetic approach to the practice of teaching, including the disciplinary structure of higher education, the insufficient introduction of the categorical apparatus of synergetics in the basic professional training of students, the underestimation of the ideological significance of synergetics for the formation of a modern scientific picture of the world, the weak development of measurement methods in the field of research of interdisciplinary integration of knowledge. Meanwhile, the mastery of synergetic ideas by teachers and the use of a synergetic approach will allow them to broadcast, transmit to new generations of students an understanding of the methodology of systemic world-view in the conditions of knowledge growth for their successful adaptation in today’s complex, unstable and dynamic world. The article reflects the experience of introducing a synergistic approach in training natural science students at three Russian universities.

About the Authors

P. D. Vasilyeva
B.B. Gorodovikov Kalmyk State University
Russian Federation


T. V. Buraeva
B.B. Gorodovikov Kalmyk State University
Russian Federation


K. E. Egorova
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


E. F. Matveeva
Astrakhan State University
Russian Federation


References

1. Аршинов, В. И. Философия образования и синергетика : материалы Московского синергетического форума / В. И. Аршинов. - Москва, 1997.

2. Буданов, В. Г. Методология синергетики в постнеклассической науке и в образовании / В. Г. Буданов. - Москва : ЛИБРИКОМ, 2015.

3. Васильева, П. Д. Профессионально-методическая подготовка учителя химии в вузе : синергетический подход : [монография] / П. Д. Васильева.- Санкт-Петербург : Издательство РГПУ им. А. И. Герцена, 2003. - 160 с.

4. Краевский, В. В. Актуальные проблемы методологии педагогики в постнеклассический период развития науки : актуальные проблемы методологии педагогического исследования в постнеклассический период развития науки / научный редактор В. В. Краевский. - Москва ; Краснодар : Издательство КубГУ, 2008. - С. 14-22.

5. Новикова, И. Ю. Синергетический подход в образовательном процессе / И. Ю. Новикова // Современная высшая школа : инновационный аспект. - 2019. - Т. 11. - № 4. С. 61-66. DOI: 10.7442/2071-96202019-11-4-61-66

6. Зайцев, О. С. Химия : учебник для студентов высших учебных заведений / О. С. Зайцев. - Москва : Академия, 2008.

7. Нелинейная динамика (синергетика) в химических, биологических и биотехнологических системах : учебное пособие по курсу «Синергетика - теория самоорганизации систем» для студентов химических и биологических специальностей / Б. М. Кершенгольц, Т. В. Чернобровкина, А. А. Шеин [и др.]. - Якутск, Якутский государственный университет, 2009. - 208 с.

8. Буданов, В. Г. Трансдисциплинарное образование, технологии и принципы синергетики : синергетическая парадигма : многообразие поисков и подходов : сборник статей / В. Г. Буданов ; ответственный редактор В. И. Аршинов [и др.]. - Москва : Прогресс-Традиция, 2000. - С. 285-304.

9. Федорова, М. А. Педагогическая синергетика как основа моделирования и реализации деятельности преподавателя высшей школы : диссертация на соискание ученой степени кандидата педагогических наук / М. А. Федорова. - Ставрополь, 2004, 170 с.

10. Vasilyeva, P. D.The introduction of synergistic ideas in the preparation of teachers in high school : Materials of the International Conference “Scientific research of the SCO countries : synergy and integration” - Reports in English (July 31, 2019. Beijing, PRC). Minzu University of China, Хайдяни, Пекин, КНР,Р 74-79. 10.34660/INF.2019.13.33991. 在高中教师的准备中引入协同思想.

11. Васильева, П. Д. Синергетика в обучении химии / П. Д. Васильева, И. М. Титова. - Химия в школе, 2003, 38, с 57-64.

12. Зорина, Л. Я Отражение идей самоорганизации в содержании образования / Л. Я. Зорина. - Педагогика. - 1996. - № 4.

13. Сурин, Ю. В.Методика проведения проблемных опытов по химии : развивающий эксперимент / Ю. В. Сурин. - Москва : Школа-Пресс, 1998.

14. Тагунова, И. А. Подходы к разработке современных теорий обучения и воспитания в Западных странах / И. А. Тагунова // Педагогика, 2016. - № 2. - С. 105-112.

15. Назарова, Т. С. Современные проблемы методики химии : естественнонаучное образование : вектор развития : сборник / Под общей редакцией академика В. В.Лунина и проф. Н. Е. Кузьменко. - Москва : Издательство Московского университета. - 2015. С. 27-58.

16. Князева, Е. Н., Курдюмов С. П. Основания синергетики / Е. Н. Князева, С. П. Курдюмова. - СанктПетербург, 2002. - С. 286.

17. Степин, В.С. Общеметодологические проблемы постнеклассической науки : проблемы методологии постнеклассической науки : сборник статей / ответственный редактор Е. А. Мамчур. - Москва : Институт философии РАН, 2002. - С. 3-16.

18. Чуприкова, Н. Я. Умственное развитие и обучение : психологические основы развивающего обучения / Н. Я. Чуприкова. - Москва : Столетие, 1995.

19. Солодова, Е. А. Новые модели в системе образования : синергетический подход : учебное пособие / Е. А. Солодова. -Москва : ЛИБРОКОМ, 2016.

20. Методология педагогики : [монография] / Е. А. Александрова, Р. М. Асадуллин, Е. В. Бережнова [и др.] ; под общей редакцией В. Г. Рындак. - Москва : ИНФРА -М, 2018. - 296 с. (Научная мысль). - URL: www.dx. doi.org./ 10.12737 / monography_594a85bac8dd55.84618831.

21. Кузнецова, Н. Е. Умственная деятельность обучаемых по проектированию и реализации функций теоретических конструктов в новой образовательной среде : естественноматематическое образование в современной школе : сборник научных трудов / Под общей редакцией М. А. Шаталова. - Выпуск 3. - Санкт-Петербург, 2009. - С. 17-20.


Review

For citations:


Vasilyeva P.D., Buraeva T.V., Egorova K.E., Matveeva E.F. Synergistic approach in training a natural science teacher at university. Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy. 2021;(4):20-32. (In Russ.)

Views: 163


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-5604 (Online)