Preview

Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy

Advanced search

Russian as a foreign language: theory of acquisition and teaching practice in Kazakhstan

Abstract

Current trends in the social development in the multinational state, the expansion of international relations, integration processes contribute to an increased interest in Kazakhstan around the world, which is reflected in the strengthening of the relevance of academic research in the field of the theory of a second language acquisition and the development of innovative technologies for teaching Russian and Kazakh as a foreign language. The article examines the Kazakhstani experience in the development of problems in the theory of a second language acquisition and the practice of teaching Russian as a foreign language. The main directions of the national academic school of Kazakhstani Russian studies in this area are highlighted, a brief overview of theories and models of mastering a second language developed by Kazakhstani linguists is made. The further perspective of the research is demonstrated by the example of academic research by young scholars aimed at developing the theoretical provisions of the national academic school. The role of “Theory of a second language acquisition” as a research direction and as an academic discipline in the system of higher education is considered. Achievements of Kazakhstani Russianists in the field of the theory of a second language acquisition are based on the rich experience of teaching Russian as a foreign language (over 40 years) in the country’s leading universities. The effectiveness and efficiency of the methods used is shown on the example of the practice of teaching the Russian language to foreigners at the Faculty of Pre-university Education and students of American universities at the Philological Faculty of the Al-Farabi Kazakh National University (within the framework of the American language program “Flagman”, Almaty), as well as teaching the Russian language to repatriate Kazakh students at the L.N. Gumilyov Eurasian National University (Nur-Sultan).

About the Author

A. E. Agmanova
Pavlodar Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Агманова А.Е. Усвоение второго языка: проблемы теории и методологии исследования: учебное пособие / А.Е. Агманова. - Изд. 3-е, доп. и перераб. - Алматы: Эверо, 2016.

2. Агманова А.Е. Теория усвоения второго языка в аспекте современных научных парадигм // Горизонты современной лингвистики: тренды и научный диалог: материалы Международной науч. конф., посвященной 50-летию педагогической деятельности профессора Э.Д. Сулейменовой. - Алматы, 2020. - С. 5-10.

3. Сулейменова Э.Д. Казахский и русский языки: основы контрастивной лингвистики. - Алматы: Демеу, 1992; Алматы: Демеу, 1996.

4. Екшембеева Л.В. Языковые модули и проблемы обучения. - Алматы, 2000.

5. Нуршаихова Ж.А. Алгоритмизированный синтаксис. - Алматы, 2002.

6. Утебалиева Г.Е. Теория и практика усвоения второго языка. - Алматы, 2007.

7. Агманова А.Е. Предикативность: теория и моделирование усвоения второго языка. - Павлодар: ЭКО, 2007.

8. Теоретические основы преподавания РКИ и КазКИ: коллективная монография; под общ. ред. Ж. Нуршаиховой. - Алматы, 2009.

9. Нуршаихова Ж.А., Валеева У.К. Люди мира: Монологи и диалоги о разных странах, народах, их языках и культуре. Часть 1: Учебное пособие. - Алматы, 2007.

10. Нуршаихова Ж. А., Валеева У.К. Этнокультурная коммуникация в монологах и диалогах: продвинутый уровень для иностранцев: Учебное пособие. - Алматы, 2012.

11. Нуршаихова Ж., Ахмедова А. Лексический минимум для иностранцев (русский язык): Учебное пособие-словарь. - Алматы, 2017.

12. Екшембеева Л.В. Интеллектуальная активность как значимый аспект обучения РКИ // Русское слово в многоязычном мире: материалы XIV конгресса МАПРЯЛ. - Нур-Султан, 2019. - С. 1037-1042.

13. Агманова А.Е., Асмагамбетова Б.М. Учебные пособия как основное средство обучения русскому языку репатриантов-казахов // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Вопросы образования: языки и специальность. - 2017. - Т. 14. - № 3. - С. 448-453.

14. Русский язык: учебное пособие для казахоязычных студентов-репатриантов / Под общей ред. А.Е. Агмановой. - Астана: КаzServicePrintLTD, 2015.

15. Русский язык (научный стиль речи): учебное пособие для казахоязычных студентов-репатриантов / Под общей ред. А.Е. Агмановой. - Астана, 2016. - 170 с.

16. Грамматический справочник по русскому языку: пособие для казахоязычных студентов-репатриантов / Под общей ред. А.Е. Агмановой. - Астана, 2016.

17. Комплексный русско-казахский идеографический словарь / Под общей ред. А.Е. Агмановой. - Астана, 2017.

18. Сулейменова Э.Д. Новые научные парадигмы в казахстанской науке о русском языке// Русский язык как язык межкультурного и делового сотрудничества в полилингвальном контексте Евразии. Астана: ИД «Сарыарка», 2009. - С. 3-25.


Review

For citations:


Agmanova A.E. Russian as a foreign language: theory of acquisition and teaching practice in Kazakhstan. Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy. 2020;(4):5-12. (In Russ.)

Views: 146


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-5604 (Online)