Preview

Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy

Advanced search

Teaching Russian as a foreign language to Chinese students

Abstract

This article discusses the features of teaching Russian as a foreign language to Chinese students, taking into account the specifics of the Chinese language and and the peculiarities of the Chinese mentality. The relevance of the study is due to the constantly growing interest in the Russian language in the Chinese society in connection with a noticeable increase in the number of all kinds of contacts between Russia and China. Our proposed work is based on the search for optimal ways to increase the effectiveness of teaching Russian as a foreign language to Chinese students. The purpose of the study is to theoretically substantiate and develop a phased system for teaching Russian as a foreign language to Chinese students. The main research methods were the analysis of the academic literature on the methodology of teaching Russian as a foreign language, as well as diagnostic methods, including observation, description, conversation, questioning, testing, and methods of statistical data processing. The article contains comparative analyzes of the Russian language teaching systems in Russia and in China. On the example of practical material for teaching phrase logical units in Russian, containing zoonyms, the role of the native language in understanding the educational material at the early stage of training is shown.

About the Authors

S. M. Petrova
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


A. I. Sleptsova
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


References

1. Вербицкая Л.А. Роль языка в жизни общества. Русский язык за рубежом, специальный выпуск. - М., 2019. - 14 с.

2. Об утверждении федеральной целевой программы «Русский язык» // Ведомости: электронный фонд правовой и нормативно технической документации. - URL: http://docs.cntd.ru/document/9027146

3. Российские вузы набирают китайских студентов // Ведомости: интернет-газета. - URL: https://www.vedomosti.ru/management/articles/2016/08/11/652542-rossiiskie-vuzinabirayut-kitaiskih-studentov (дата обращения: 24.05.2020)

4. Методика обучения русскому языку как иностранному: Курс лекций. Изд. 2-е, испр. и доп. - СПб.: Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 2000. - 219 с.

5. Московкин Л.В. Заметки о современной методике // Русский язык за рубежом. 2010. - №5. - С. 22 - 25.

6. Колесникова В.В. Внеаудиторные мероприятия как один из способов развития межкультурной и лингвокультурной компетенций на начальном этапе изучения русского языка как иностранного // Актуальные вопросы филологических исследований: материалы III Международной научно-практической конференции, посвященной 195-летию со дня рождения Ф.М. Достоевского / КубГТУ. - Краснодар, 2016. - С. 151-154.

7. Балыхина Т.М., Чжао Юй цзян. От методики к этнометодике. Обучение китайцев русскому языку: проблемы и пути их преодоления: Монография. 2-е изд. - М.: РУДН, 2010.

8. Yong Zhao. Who’s Afraid of the Big Bad Dragon?: Why China Has the Best (and Worst) Education System in the World. ISBN: 978-1-118-48713-6. 272 p. October 2014, Jossey-Bass., с. 26.

9. Борзова Е. П. Восток и Запад: сравнительный анализ культур // ТРУДЫ СПБГИК. 2010. №. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vostok-i-zapad-sravnitelnyy-analiz-kultur

10. Тань Я. Этнопсихологические особенности обучения китайских учащихся // Молодой ученый. - 2017. - № 17. - С. 288-291. - URL https://moluch.ru/archive/151/42833/(дата обращения: 07.06.2018)

11. Бондарко Л.В. Фонетика современного русского языка: учеб. пособие. - СПб.: Изд-во СПбГУ, 1998. - С. 215.

12. Саввина Г.В. Учимся говорить правильно: Учебное пособие. - Якутск: Изд-во СВФУ, 2020. - 40 с.

13. Петрова С.М. Графико-символический анализ художественного произведения в системе профессиональной подготовки будущего учителя-словесника: Учебное пособие. - Якутск: Изд-во ЯГУ, 2009. - 185 с.

14. Понятие теории обучения. Обучающая и учебная деятельность // Инфоурок: ведущий образовательный портал. - URL: https://infourok.ru/ponyatie-teorii-obucheniya-obuchayuschayai-uchebnaya-deyatelnost-716108.html (дата обращения: 24.05.2020)

15. Ян И Лин. Сопоставительный анализ русских и китайских фразеологизмов с зоонимами. Автореф. дисс. на соиск. ученой степени магистра гуманитарных наук. - Тайбэй, 2003. - 19 с.


Review

For citations:


Petrova S.M., Sleptsova A.I. Teaching Russian as a foreign language to Chinese students. Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy. 2020;(2):19-24. (In Russ.)

Views: 320


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-5604 (Online)