Preview

Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy

Advanced search

Substantive organizational and pedagogical foundations of the moral and legal education of preschool children

Abstract

In this article, the author briefly describes the substantive organizational and pedagogical foundations of the moral and legal education of preschool children. The analysis of the current regulatory landscape of the Russian Federation in terms of moral education of the younger generation is given. The fundamental foundations of state interaction with the emerging civil society in the Russian Federation for the social welfare of all strata of the population are outlined. The pedagogical analysis of the main general educational programs of preschool education in terms of the moral-legal educational and upbringing activities of the modern preschool organization is given; the specifics of some partial programs of preschool education are disclosed, revealing the problems of moral education of 3-7 year-old children. It is emphasized that it is necessary to include project activity as the leading educational methodology in upbringing a harmoniously developed personality of a preschool child in the moral and legal educational practice.

About the Author

I. V. Vologdina
Moscow Psychological and Social University
Russian Federation


References

1. Асташова Н.А., Вологдина И.В., Бондырева С.К. Диалог о семейном воспитании в гуманистической педагогике: от теории к практике // Новое в психолого-педагогических исследованиях. - 2019. № 4. - С. 127-138.

2. Вершинин В.П., Пристром И.Н., Столярова Е.Л. Основные аспекты инновационной развивающей модели обучения «Ступени» // Современные проблемы науки и образования. - 2015. № 1-1. - С. 1095.

3. Вологдина И.В. Педагогические возможности ИКТ в правовом образовании детей дошкольного возраста // Новое в психолого-педагогических исследованиях. - 2019. № 4. - С. 13-24.

4. Вологдина И.В. Становление нравственного воспитания в теории дошкольной педагогики // Инновационная деятельность в дошкольном образовании: матер. XIII Междунар. науч.-практ. конф. - Москва, 2020. - С. 187-195.

5. Корж Е.М., Новикова С.А. Взаимосвязь коммуникативных способностей и самооценки старших дошкольников // Актуальные проблемы социализации и профессионализации личности в современных условиях: матер. межвузов. науч.-практ. конф. - Москва, 2018. - С. 22-24.

6. Чужинова О.А., Корж Е.М. Взаимосвязь сформированности игровых навыков и социальной готовности к школе детей старшего дошкольного возраста // Актуальные направления социально-психологических исследований личности в онтогенезе: сб. матер. межвузов. науч.-практ. конф. - Москва, 2019. - С. 144-147.

7. Мельников Т.Н., Москвина А.С., Третьяков А.Л. Музейная педагогика как инновационная технология организации экологического образования детей дошкольного возраста // Новое в психолого-педагогических исследованиях. - 2019. № 3. - С. 23-29.

8. Demidov A.A., Melnikov T.N., Moskvina A.S., Tretyakov A.L. The organization of ecological education of per-school children by means of media literacy education: theory, national policy, scientometrics and vectors of development // Медиаобразование. - 2019. Т. 59. № 4. - С. 470-481.

9. Платонова Р.И. Моделирование в научно-педагогических исследованиях // Азимут научных исследований: педагогика и психология. - 2017. Т. 6. № 3. - С. 190-194.

10. Платонова Р.И., Колодезникова М.Г., Парфенова М.И. Взаимодействие как научно-педагогическая категория // Наука и образование. - 2013. № 4. - С. 95-100.

11. Основная образовательная программа дошкольного образования «От рождения до школы» / под ред. Н.Е. Вераксы, Т.С. Комаровой, Э.М. Дорофеевой. - М.: Мозаика-Синтез, 2019. - 336 с.

12. Комплексная образовательная программа дошкольного образования «Детство» / под ред. Т.И. Бабаевой, А.Г. Гогоберидзе, О.В. Солнцевой. - СПб.: Детство-пресс, 2019. - 352 с.

13. Истоки: комплексная образовательная программа дошкольного образования / научн. рук. Л.А. Парамонова. - М.: Сфера, 2018. - 192 с.

14. Дружные ребята: парциальная программа дошкольного образования / под ред. Р.С. Бурье. - М.: Просвещение, 2016. - 141 с.


Review

For citations:


Vologdina I.V. Substantive organizational and pedagogical foundations of the moral and legal education of preschool children. Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy. 2020;(2):5-11. (In Russ.)

Views: 98


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-5604 (Online)