Preview

Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy

Advanced search

Features of managing the network form of educational programs of higher and secondary vocational education

Abstract

The article discusses the importance of management in the network form of the implementation of educational programs. The relevance is determined by the introduction of the network form, consisting solely of the interaction of the pedagogical community. As a result, human resources play a key role in the process of cooperation and management. At the present stage of the development of education, the management is increasingly focusing on human resources since proper personnel management entails the effective implementation of networked educational programs between organizations and enterprises. The work also defines the stages of management formation in the network form that are accompanied by specific mechanisms. In the subsequent development of the management process, these mechanisms are the primary conditions for the effective management of the network educational program.

About the Author

I. S. Potapov
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


References

1. Федеральный закон от 29.12.2012 N 273-ФЗ (ред. от 26.07.2019) «Об образовании в Российской Федерации» пункт 1 статья 15 «Сетевая форма образовательных программ» URL: [http://www.consultant. ru/document/cons_doc_LAW_140174/499cc91fbe852d6839d4de3b173bb4953a33419c/ Дата обращения 22.02.20].

2. Реморенко И.М. Перспективы применения сетевой формы реализации образовательных программ в сфере педагогического образования. // Universium: Вестник Герценовского университета. - 2014. - №3 - С. 4.

3. Пинский А.А., Каспржак А.Г., Митрофанов К.Г. Рекомендации по организации сетевого взаимодействия образовательных учреждений (организаций) при введении профильного обучения учащихся на старшей ступени общего образования // Профильное обучение. Часть 1. Тематическое приложение к журналу «Вестник образования». - № 4. - 2004. - С. 39-55.

4. Адамский А.И. Модель сетевого взаимодействия URL: [https://upr.1sept.ru/article.php?ID=200200402 Дата обращения 23.02.20].

5. Цибульникова В.Е. Общие основы менеджмента в образовании: Учебное пособие для студентов педагогических вузов. - М.: МПГУ, 2016. - С. 96.

6. Афанасьев В.Г. Научное управление обществом. - М.: Изд-во политической литературы, 1968. - С. 207.

7. Шамова Т.И. Управление образовательными системами: учебное пособие для студентов высших учебных заведений. 5-е изд., стер. - М.: Издательский центр «Академия», 2008. - С. 234.

8. Уаров Н.Н. Управление образованием // Гуманитарные науки (филология). Вестник ТГПУ. - 2004. - №1(38). - С. 85-89.

9. Сартакова Е.Е., Медведев И.Б. Механизмы формирования сетевого взаимодействия образовательных учреждений Сибири // Гуманитарные научные исследования. - 2013. - №9. URL: [URL: http://human. snauka.ru/2013/09/3748 Дата обращения 26.02.20].

10. Темиров Д.Ш. Организационно-педагогические факторы управления образовательным учреждением // Образование через всю жизнь: непрерывное образование в интересах устойчивого развития.- 2015. - №13. - С. 70-72.

11. Платонова Р.И. Моделирование в научно-педагогических исследованиях // Азимут научных исследований: педагогика и психология. - 2017. - Т. 6. - № 3 (20). - С. 190-194.

12. Чоросова О.М. Актуальные вопросы развития региональной системы дополнительного профессионального образования в контексте развития цифровой экономики в РС (Я) / В сборнике: Устойчивый Север: общество, экология, политика. Сборник трудов IV Всероссийской научно-практической конференции. - 2018. - С. 484-489.

13. Петрова Т.Н., Корниенко Т.В. Педагогическое управление как условие эффективной реализации профильного обучения в современной школе // Вестник Чувашского государственного педагогического университета им. И.Я. Яковлева. - 2017. - №3-1 (95). - С. 142-150.


Review

For citations:


Potapov I.S. Features of managing the network form of educational programs of higher and secondary vocational education. Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy. 2020;(1):26-31. (In Russ.)

Views: 129


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-5604 (Online)