Preview

Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy

Advanced search

Progressive ideas of folk pedagogy in social education of rural schoolchildren

Abstract

The issues of people’s socialization in the context of their familiarization with universal values and those enshrined in the cultural and historical experience of generations have always been relevant. Each historical stage makes its own adjustments to the understanding of individual parts of the pedagogical system, and modern realities require revision and adjustment of the concept of education of the younger generation at all levels, which partly explains the reform of the education system. The change in basic social guidelines leads to a revision and reassessment of the tasks, directions and forms of organization of educational work in General Education institutions at all levels of the education system. In search for effective ways of pedagogical influence on pupils, many teachers turn to progressive ideas of folk pedagogy. The article describes the program of extracurricular activities Obuge ugehe (Traditions of the ancestors). Its main idea is the use of various techniques in the work of a social pedagogue working with boarding school students, based on the experience and traditions of folk pedagogy, since the combination of folk traditions with innovations increases the efficiency of the educational system in ethnic regions. The program has been implemented since 2013 at the village of Oy secondary school, Khangalassky District, Yakutia, and it is aimed at high school students living in boarding schools. The results of the test-questionnaire «Determination of the self-esteem level» (S.V. Kovalev) are also presented.

About the Author

N. M. Nogovitsyna
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


References

1. Мудрик А.В. Социализация человека: учебное пособие / А.В. Мудрик. - 3-е, перераб. и расшир. - М.- Воронеж: РАО-МПСИ, 2011. - 624 с.

2. Василькова Ю.В. Социальная педагогика [Текст]: Курс лекций: учеб. пособие для студентов пед. высш. учеб. заведений, обучающихся по спец. «Социальная педагогика» / Ю.В. Василькова, Т.А. Василькова. - 6-е изд., стереотип. - М.: AcademiA, 2007. - 440 с.

3. Овчарова Р.В. Практическая психология образования: учеб. пособие для студ. психол. фак. университетов / Р.В. Овчарова. - Эл. ресурс. - [http://window.edu.ru/]

4. Гурьянова М.П. Сельская школа и социальная педагогика [текст]: пособие для педагогов / М.П. Гурьянова. - Минск: Амалфея, 2000. - 448 с.

5. Волков Г.Н. Педагогика любви: Избр. этнопед. соч.: [В 2 т.] / Сост. М.Н. Егоров. - М.: МагистрПресс, 2002. - Т. 1. - 456 с.

6. Данилов Д.А. Социально-воспитательная работа в сельском социуме: региональные аспекты организационно-педагогического обеспечения: учебное пособие / Д.А. Данилов, А.Г. Корнилова. - Новосибирск, 1999. - 136 с.

7. Ноговицына М.Г. Этнопедагогический феномен «Кут-сюр» в трудах И.С. Портнягина как вклад в мировую педагогику: статья / М.Г. Ноговицына. - эл. ресурс. - [https://scienceforum.ru/]. - (дата обращения 01.12.19).

8. Прихожан А.М. Тревожность у детей и подростков: психологическая природа и возрастная динамика. - М.: Московский психолого-социальный институт; Воронеж: Издательство НПО «МОДЭК», 2000. - 304 с.

9. Дубровина И.В. Психическое развитие воспитанников детского дома: монография / И.В. Дубровина, А.Г. Рузская. - Эл. ресурс. - [http://lib.mgppu.ru]. - (дата обращения 28.11.2019).

10. Винокурова У.А. Воспитание и образование детей народов Севера: в помощь учителю школ Крайнего Севера / У.А. Винокурова. - ин-т проблем малочисл. Народов Севера СО РАН. - Якутск: Сахаполиграфиздат, 1997. - 101 с.

11. Ковалев С.В. Тест-опросник «Определение уровня самооценки»: тест / С.В. Ковалев. - Эл. ресурс. - [https://testometrika.com/]. - (дата обращения 04.12.2019).

12. Лис Я.О. Исследование уровня тревожности у подростков [текст]: статья / Я.О. Лис, Н.М. Ноговицына // Проблемы современного педагогического образования. - № 64-3. - Ялта: Гуманитарно-педагогическая академия (филиал) ФГОУ ВО «Крымский федеральный университет В.И. Вернандского», 2019. - С. 338-341

13. Бухаленкова Д.А. Особенности самооценки у подростков с разным пониманием успеха [текст]: статья / Д.А. Бухаленкова, О.А. Карабанова // Национальный психологический журнал. - № 3(31). - 2018. - С. 148-156

14. Кашкуш А. Специфика формирования самооценки в подростковом возрасте [текст]: статья / А. Кашкуш // Мир науки, культуры, образования. - № 2(69). - 2018. - С. 70-72


Review

For citations:


Nogovitsyna N.M. Progressive ideas of folk pedagogy in social education of rural schoolchildren. Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy. 2019;(4):66-74. (In Russ.)

Views: 111


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-5604 (Online)