Preview

Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy

Advanced search

Ensuring a practice-oriented approach in assessing the quality of teaching

Abstract

In the era of globalization and accelerated integration of the domestic education system with the world community of higher education, the interest of scholars and practitioners in the problems of assessing the quality of teaching naturally increases. In this article, the authors consider various options for assessing the level of teaching quality, which will determine the possibility of a university to train a specialist that meets market expectations. To improve the education quality management system, questionnaires and testing of participants in the educational process are considered as the main measurement tools. The most effective mechanism is the assessment of the quality of teaching in the main five areas of the teacher’s professional activity: educational, research, methodological, social, organizational, and managerial. The main result of the assessment of the quality of teaching will be the identification of weaknesses and strengths in the work of the teacher for their further professional and personal growth, which will affect the quality of training. According to the authors, the effectiveness of assessing the quality of teaching will make it possible to more clearly determine the quality of educational programs and the level of quality of the university as a whole.

About the Authors

N. A. Akhmetova
J. Balasagyn Kyrgyz National University
Russian Federation


A. Z. Edilkhanov
J. Balasagyn Kyrgyz National University
Russian Federation


References

1. Государственный общеобязательный стандарт высшего образования/ приказ Министра образования и науки Республики Казахстан от 31.10.2018 г. №604, п.35.

2. Шаматов, Д. Качество образования через эффективные стратегии преподавания:сборник статьей «Состояние и перспективы системы обеспечения качества образования в Кыргызской Республике» / Д. Шаматов, Т. Дыйканбаева. - Бишкек, 2021. - С. 29.

3. Пак, Ю. Н. Институциональные аспекты обеспечения качества образования / Ю. Н. Пак, Ж. С. Нугужинов, М. Рахимов // Опыт высшей школы Казахстана: информационно-аналитический журнал «Аккредитация в образовании». - 2018. - № 102.

4. Гебель, С. Ф. Компетенция и компетентность - в чем их различие и что у них общего / С. Ф. Гебель // Гарантии качества профессионального образования: сборник трудов. - Барнаул, 2008. - С. 331.

5. Профессиональный стандарт «Педагог» / приказ председателя правления Национальной палаты предпринимателей Республики Казахстан «Атамекен» от 08.06.2017 года. - № 133.

6. Ахметова, Н. А. Смарт цель в синергетической методологии языковой подготовки специалистов для сотрудничества стран Востока и Запада / Н. А. Ахметова, С. Ж. Берденова // II Всемирный конгресс в реальном и виртуальном режиме: Восток-Запад: Пересечения культур: сборник статей. - Том 1. - JAIRO (Japanese Institutional Repositories Online), IRDB (Institutional Repositories DataBase). - URL: https://irdb.nii.ac.jp/

7. Марухина, О. В. Оценка качества деятельности преподавателя вуза на основе методов многомерного анализа данных / О. В. Марухина, О. Г. Берестнева, М. В. Боброва // Международный журнал экспериментального образования. - Москва. - 2015. - № 2-3. - С. 180-185.


Review

For citations:


Akhmetova N.A., Edilkhanov A.Z. Ensuring a practice-oriented approach in assessing the quality of teaching. Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy. 2022;(1):11-18. (In Russ.)

Views: 121


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-5604 (Online)