Preview

Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy

Advanced search

Attitude of students to learning and extracurricular activities during the transition to distance learning

Abstract

The article is devoted to the problems of transition to distance learning in a university environment; a survey was carried out to study the attitude of students to educational and extracurricular activities to determine the difficulties faced by first-year students. It was revealed that in the context of the transition to distance learning with the use of technologies, mainly a positive attitude towards learning prevail; at the same time, extracurricular, social activities do not attract all freshmen, since at the first stages of adaptation to the university, considerable attention is paid to the learning process; when mastering academic disciplines, freshmen experience difficulties associated with organizational, technical, material and living conditions and individual characteristics. The research results can be useful for teachers, methodologists, and heads of departments.

About the Author

I. S. Alekseeva
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


References

1. Купина, Н. А. Пандемия коронавируса: метафорическая диагностика тревожной реальности в текстах СМИ / Н. А. Купина // Известия Уральского федерального университета. - 2020. - Т. 6. - № 3 (199). - С. 5-13.

2. Сидячева, Н. В. Ситуация вынужденной самоизоляции в период пандемии: психологический и академический аспекты / Н. В. Сидячева, Л. В. Зотова // Современные наукоемкие технологии. - 2020. - № 5. - С. 218-225.

3. Совчиенко, Д. В. Метод исследования психологических эффектов самоизоляции / Д. В. Совчиенко, Т. А. Симакова // Прикладная юридическая психология. - 2020. -№3(52). - С. 19-36.

4. Федосенко, Е. В. Жизнь после карантина: психология смыслов и коронавирус COVID-19 / Е. В. Федосенко // Материалы XXV Международного симпозиума «Психологические проблемы смысла жизни и акме». - Москва : Психологический институт РАО. - С. 34-47.

5. Щербакова, А. Социально-психологические последствия социальной изоляции населения в период пандемии (COVID-19) / А. Щербакова, М. Босов, О. Борисова // Материалы конференции «Социальная интеграция и развитие этнокультур в евразийском пространстве». - 2020. - Т. 3. - № 9. - 262-265.

6. Риккер, А. С. Влияние дистанционного обучения на здоровье студентов / А. С. Риккер, Е. Г. Ткачева // Наука-2020. - 2021. - №2(47). - С. 96-99. -

7. Нуруллаева, А. И. Влияние дистанционного обучения на самочувствие студентов во время пандемии / А. И. Нуруллаева // Скиф. - 2020. - № 5-1 (45). - С. 54-57.

8. Букейханов, Н. Р. Оценка эффективности цифровых технологий преподавания в условиях covid-19 / Н. Р. Букейханов, С. И. Гвоздкова, Е. В. Бутримов // Российские регионы: взгляд в будущее. - 2020. - Т. 7. - №2. - С. 62-75.

9. Gvozdkova S.I., Shvartsburg L.E. Experimental Studies of Steady-State Sources of Vibrations of Machinery Production Process Equipment to Substantiate Choice of Vibration Protection Methods // Lecture Notes in Mechanical Engineering. 2020. -pp. 141-149. Doi: 10.1007/978-3-030-22063-1_16.

10. Канаво, В.А. Достоинства и недостатки дистанционного обучения через Интернет // Бизнесобразование в России [сайт]. - URL: http://curator.ru/e-learning/publications/doplus.html (Дата обращения 16.11.2021).


Review

For citations:


Alekseeva I.S. Attitude of students to learning and extracurricular activities during the transition to distance learning. Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy. 2022;(1):5-10. (In Russ.)

Views: 618


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-5604 (Online)