Preview

Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy

Advanced search

Digital transformation of schools in Kazakhstan: studying international practices

Abstract

Within the framework of the RFBR project “Cognitive models and algorithms for the formation of digital competence of a teacher in the context of digitalization of general education” (2020-2021), a series of scholarly and methodological seminars were held in the Republic of Kazakhstan in order to present the results of implementing the second stage of the RFBR project in 2021 and study international practices in the digital transformation of schools, the development of digital competencies of teachers. The article presents the results of the research work carried out using the methods of sociological research: interviewing, observation, study of documents of educational organizations and regulatory legal acts reflecting the state educational policy of Kazakhstan.

About the Authors

O. M. Chorosova
M. K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


G. S. Solomonova
M. K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


L. S. Syrymbetova
Pavlodar Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Ключевые компетенции педагога в условиях цифровой трансформации образования: автоматизированная система поддержки принятия решений. - URL: https://leondav06.wixsite.com/test1.

2. Назарбаев рассказал о приоритетах образования в Казахстане. - URL: https://regnum.ru/news/ society/2529763.html. Любое использование материалов допускается только при наличии гиперссылки на ИА REGNUM. - URL: https://regnum.ru/news/society/2529763.html.

3. Кусаинов, А. В Казахстане за последние 10 лет государственное финансирование образования увеличилось в семь раз / А. В. Кусаинов. - URL: https://online.zakon.kz/Document/?doc_id=30773024&pos=39;52#pos=39;-52.

4. Об утверждении Государственной программы развития образования и науки Республики Казахстан на 2020-2025 годы. Утвержден постановлением Правительства Республики Казахстан от 12 октября 2021 г. № 726. - URL: https://adilet.zan.kz/rus/docs/P2100000726#z5.

5. Формирование сквозных цифровых компетенций педагогов в общем и инклюзивном образовании / O. M. Chorosova, R. E. Gerasimova, G. Yu. Protodyakonova, N. I. Gorokhova // VII International Forum on Teacher Education. - 2021/

6. Personal style of cognition (cognitive traction) and the level of involvement of the student (engagement) in the assessment and development of digital competencies of the teacher. 05026 / O. M. Chorosova, G. S. Solomonova, N. Yu. Tulasynova [et al.] / IV International scientific and practical conference «Sustainable development and green growth on the innovation management platform» в серии конференций «E3S Web of Conferences» (EDP Sciences, France). - URL: https://www.e3s-conferences.org/articles/e3sconf/abs/2021/67/ e3sconf_sdgg2021_05026/e3sconf_sdgg2021_05026.html; https://www.e3s-conferences.org/articles/e3sconf/ abs/2021/67/e3sconf_sdgg2021_05026/e3sconf_sdgg2021_05026.html. Published online: 19 July 2021. DOI: https://doi.org/10.1051/e3sconf/202129105026.

7. Аетдинова, Р. Р. Источники рисков педагогической деятельности в условиях цифровизации / Р. Р. Аетдинова, О. М. Чоросова. - URL: https://cyberleninka.ru/article/n/istochniki-riskov-pedagogicheskoydeyatelnosti-v-usloviyah-tsifrovizatsii.

8. Автоматизированная система «Ключевые компетенции педагога в условиях цифровой трансформации образования» / О. М. Чоросова, Р. Е. Герасимова, Г. С. Соломонова [и др.] // Свидетельство о государственной регистрации программ для ЭВМ №2021610900 от 19.01.2021 г. ID 44762202. - URL: https:// www.elibrary.ru/item.asp?id=44762202.


Review

For citations:


Chorosova O.M., Solomonova G.S., Syrymbetova L.S. Digital transformation of schools in Kazakhstan: studying international practices. Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy. 2021;(4):100-105. (In Russ.)

Views: 187


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-5604 (Online)