Preview

Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy

Advanced search

Studying the impact of practical works on the geography of Yakutia on the formation of environmental literacy of students

Abstract

The content of the concept of “environmental literacy”, formulated by various authors, has significant differences, both in essence and in the stage of its formation. Based on the approaches of B.S. Gershunsky to the stages of the effectiveness of education, we are of the opinion that environmental literacy is the initial stage in the formation of environmental culture, the process of which takes place in communication with the geographical environment. The purpose of the study was to identify the peculiarities of teachers’ carrying out practical work on regional geography, aimed at the formation of environmental literacy. The study involved members of the republic’s informal association of teachers of geography. The respondents’ answers testified to the inappropriate position of regional geography in the education system: slightly over a quarter (26.9%) of teachers teach the geography of Yakutia as a separate course; 76.5% - as a topic within the Geography of Russia course. Despite the fact that 92.3% of the teachers are confident that practical work contributes to the formation of environmental literacy, it is carried out only by 58.4% of the respondents. The respondents, on the whole, rated the results of their activities low: 70.1% evaluated the level of students’ mastery of environmental literacy as average; and a fifth of them - below average. Consequently, geography teachers should pay more attention to conducting environmentally oriented practical work to increase the level of environmental literacy of their students.

About the Authors

O. M. Krivoshapkina
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


A. M. Gogoleva
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


References

1. Федеральный государственный образовательный стандарт основного общего образования. Утвержден Приказом Министерства образования и науки Российской Федерации от 17 декабря 2010 г. № 1897 (в ред. 11.12.2020 года). - URL : https://fgos.ru/fgos/fgos-ooo/ (дата обращения 14.11.2021).

2. Примерная основная образовательная программа основного общего образования. Одобрена решением федерального учебно-методического объединения по общему образованию (протокол от 8 апреля 2015 г. № 1/15) (В редакции протокола № 1/20 от 04.02.2020 федерального УМО по общему образованию. - URL : http://fgosreestr.ru/wp-content/uploads/2017/03/primernaja-osnovnaja-obrazovatelnaja-programmaosnovogo-obshchego-obrazovanija.pdf (дата обращения: 14.11.2021).

3. Гершунский, Б. С. Философия образования : учебное пособие для студентов высших и средних педагогических учебных заведений / Б. С. Гершунский. - Москва : Московский психолого-социальный институт, 1998. - 432 с.

4. Ермаков, Д. С. Компетентностная модель непрерывного образования для устойчивого развития / Д. С. Ермаков // Образование через всю жизнь : непрерывное образование в интересах устойчивого развития. - 2012. - № 1. - URL : https://cyberleninka.ru/article/n/kompetentnostnaya-model-nepreryvnogoobrazovaniya-dlya-ustoychivogo-razvitiya (дата обращения: 11.11.2021).

5. Перминова, Л. М. Дидактическое обоснование формирования естественнонаучной грамотности / Л. М. Перминова // Отечественная и зарубежная педагогика. 2017. № 4 (41). - URL : https://cyberleninka. ru/article/n/didakticheskoe-obosnovanie-formirovaniya-estestvennonauchnoy-gramotnosti (дата обращения: 19.11.2021) (дата обращения 8.11.2021).

6. Ермоленко, В. А. Формирование функциональной грамотности в контексте безопасности жизнедеятельности / В. А. Ермоленко // Отечественная и зарубежная педагогика. - 2012. - № 1. - С. 166-176.

7. Coyle, K. Environmental literacy in America / K. Coyle. - Washington : National environmental education & training foundation. - 2005. - XVIII. - 132 р.

8. Николаев, П. Н. Методические особенности изучения курса «География Якутии» в условиях дифференцированного обучения / П. Н. Николаев // Материалы межрегиональной научно-практической конференции. - Вып. 2. - Нижний Новгород : Издательство НГПУ, 2005. - 148 с.

9. География Якутии : учебник для 9 класса средней школы / И. И. Жирков, К. И. Жирков, Г. Н. Максимов, О. М. Кривошапкина. - Якутск : Бичик, 2013. - 304 с.


Review

For citations:


Krivoshapkina O.M., Gogoleva A.M. Studying the impact of practical works on the geography of Yakutia on the formation of environmental literacy of students. Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy. 2021;(4):61-68. (In Russ.)

Views: 115


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-5604 (Online)