Preview

Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy

Advanced search

Features of teaching Russian in a modern Chinese audience: problems and solutions

Abstract

The article analyzes the current problems of teaching the Russian language in the modern Chinese audience, in connection with the modernization of education in this country. The issues of teaching staff, the combination of traditional and innovative policies in the field of teaching the Russian language, the transition of object-object relations into subject-subject relations are considered, the difficulties of studying the Russian language by Chinese students of Russian grammar, vocabulary, and the use of modern multimedia teaching aids are investigated. The analysis of the training of students, undergraduates from China, studying in different educational units of the North-Eastern Federal University named after M.K. Ammosov. The author establishes the difficulties associated with various kinds of cold, social, linguistic adaptations, as well as the problems of learning the Russian language. The practice of teaching Chinese students the Russian language by teachers of the department of Russian as a foreign language of NEFU is shown, innovative forms and methods have been introduced into the system of teaching the Russian language, starting with the alphabet, phonetic norms of pronunciation of Russian sounds and letters to professionally oriented work on enriching vocabulary, difficult cases in grammar of the Russian language, the author’s methodology for the development of oral coherent speech based on working with artistic text. The effectiveness of the investigated approach to teaching the Russian language to Chinese students has been revealed.

About the Authors

Y. Hui
Jilin Normal University
Russian Federation


S. M. Petrova
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


References

1. Русский язык за рубежом. Русистика в Китае. 2017.

2. Мэн, Линся. Обучение русскому языку как иностранному в вузах Китая: проблемы и пути их решения (из опыта работы преподавателей Муданцьзянского педагогического университета). - Вестник Томского государственного педагогического университета, 2016. - №7(172). - С. 70-75. - Текст : непосредственный.

3. 杨慧 从修辞学角度探析普京言语特点《吉林师范大学学报》2016年第4期.

4. 杨慧“一带一路”倡议下高等院校俄语专业“慕课”混合式教学模式探索与研究《吉林省教育学院学报学报》2015年第9期

5. 杨慧 创新_一带一路_国际合作机制研究_以吉林省与俄罗斯多元化合作为例《吉林师范大学学报》2018年第6期

6. Антонова, Ю. А. О некоторых тонкостях преподавания РКИ китайским студентам / Ю. А. Антонова. - Педагогическое образование в России. -№12. - С.13-16. - Текст : непосредственный.

7. Пашковская, С. С. Обучение русскому произношению (дифференцирующая модель) / С. С. Пашковская. - Известия Пензенского государственного педагогического университета им. В.Г. Белинского. - 2009. № 12 (16). - С. 220-224. - Текст : непосредственный.

8. Хавронина, С. А. Инновационный научно-методический комплекс «Русский язык как иностранный» : учебное пособие / С. А. Хавронина, Т. М. Балыхина. - Москва : РУДН, 2008. - 198 с. - Текст : непосредственный.

9. Балыхина, Т.М. Русский язык : интерактивный учебник по русскому языку для китайцев. А1, Ф2, В1 уровни. Под общей редакцией Л.А. Вербицкой / Т. М. Балыхина, Н. М. Румянцева. - Москва : РУДН. 2016. - 445 с. - Текст : непосредственный.

10. Золотых, Л. Г. Методика преподавания русского языка как иностранного в китайской аудитории : учебное пособие / Л. Г. Золотых [и др.]. - Астрахань : Астраханский университет. 2012. - 91 с. - Текст : непосредственный.

11. 杨慧《大雷雨》:中俄学术视角比较《戏剧文学》2018年第5期. - Текст : непосредственный.

12. Петрова, С. М. Новые подходы к формированию фонетической компетенции у китайских студентов на занятиях по русскому языку как иностранному / С. М. Петрова, Г. В. Саввина. - Филология и культура. - 2020. № 2 (60). - С. 247-252. - Текст : непосредственный.

13. Петрова, С. М. Роль родного языка в процессе обучения русскому языку как иностранному на начальном этапе в китайской аудитории. / С. М. Петрова, А. И. Слепцова. В сборнике : Языковая картина мира русских старожилов в контексте взаимодействия с языками и культурами народов России. Сборник материалов Всероссийской с международным участием научно-практической онлайн-конференции. - Чебоксары, 2021. - С. 192-194. - Текст : непосредственный.

14. Радченко В. В. Трудности обучения русскому языку иностранных студентов-медиков: проблемы и пути решения (из опыта работы в Северо-Восточном федеральном университете имени М.К. Аммосова) / В. В. Радченко, М. Н. Петрова. - Филология и культура. - 2020. - № 4 (62). - С. 177-183. - Текст : непосредственный.

15. Слепцова, А. И. Роль клуба общения на русском языке «Алмаз» СВФУ в развитии лингвокультурологической компетенции студентов китайских вузов : Сборник материалов Первого международного форума молодых русистов / А. И. Слепцова, С. М. Петрова // Сост. Е. В. Ковалых, С. В. Лукьянова, Н. С. Молчанова. - Псков, 2021. - С. 271-274. - Текст : непосредственный.

16. Петрова, С. М. Постижение китайскими магистрантами русской литературы. В сборнике : Гуманитарные науки в пространстве современной коммуникации. Сборник материалов II Международной научно-практической конференции. / С. М. Петрова. - Киров, 2020. - С. 82-84. - Текст : непосредственный.


Review

For citations:


Hui Y., Petrova S.M. Features of teaching Russian in a modern Chinese audience: problems and solutions. Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy. 2021;(3):38-44. (In Russ.)

Views: 161


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-5604 (Online)