Preview

Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy

Advanced search

Interdisciplinary linguistic projects for school and university

Abstract

The success of schoolchildren and students in studying various subjects largely depends on the level of language proficiency in which the educational process is carried out, and the high requirements for the language culture of teachers and students help to increase the rating of the school and university. The work that provides such results must be regular and systematic, but the main difficulty is that it is interdisciplinary in nature. The article presents some linguistic projects that are being implemented by the Laboratory of Interdisciplinary Philological Projects in Education of the Moscow Pedagogical State University. The author gives an idea about the linguodidactic support of school subjects, about the design and research work of schoolchildren and students, the formation of their linguistic worldview. The article also tells about the implementation of such extracurricular activities as class hours, quizzes, festivals, in which working with the language becomes an obligatory component. Other projects presented in the article include a meta-subject advanced training course for teachers, as well as an annual all-Russian conference with international participation on the role of the Russian language in school and university teaching in various subjects. The experience of implementing interdisciplinary linguistic projects in education confirms that the formation of a value attitude towards the language in which the educational process is carried out is a necessary condition for both increasing the level of the linguistic and general culture of students and their success in their future profession.

About the Author

O. E. Drozdova
Moscow Pedagogical State University
Russian Federation


References

1. Шмелев, А. Д. Увалы и овраги в языке школьных учебников истории / А. Д. Шмелев // Отечественные записки. - 2004. - №5 (20). - Текст : электронный. Код доступа: https://strana-oz.ru/2004/5/uvaly-iovragi-v-yazyke-shkolnyh-uchebnikov-istorii Дата обращения: 9.09.2021.

2. Крейдлин, Г. Е. Языковая деятельность и решение задач / Г. Е. Крейдлин, А. Д. Шмелев // Лингвистические развитие школьников. Сб. статей научно-методической лаборатории МИОО «Языкознание для всех». - Москва : МИОО, 2009. - С. 100-109. - Текст : непосредственный.

3. Котляр, М. М. Формирование элементов языковой культуры учащихся в процессе обучения химии: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / Котляр Марина Михайловна. - Санкт-Петербург, 2000. - Текст : непосредственный.

4. Дроздова, О. Е. Методика преподавания русского языка. Метапредметное обучение : учебник и практикум для вузов / О. Е. Дроздова. - Москва : Юрайт, 2020. - Текст : непосредственный.

5. Дроздова, О. Е. Лингвистическая конференция школьников как поле для метапредметного обучения русскому языку / О. Е. Дроздова // Русский язык в школе, 2013, № 9. - С. 3-8. - Текст : непосредственный.

6. Дроздова, О. Е. Лингвистическое развитие школьников как фактор духовно-нравственного формирования личности / О. Е. Дроздова // Русский язык и русская литература в мировом культурном пространстве. Ценности и смыслы : Сборник материалов Международной научно-практической конференции 2-3 октября 2014 года / Под научной редакцией Н. Д. Котовчихиной. - Москва : Экон-Информ, 2015. - С. 233-240. - Текст : непосредственный.

7. Быстрова, Е. А. Фразеологический словарь русского языка: Около 1500 фразеологизмов / Е. А. Быстрова, Н. М. Шанский. - Москва : АСТ, Астрель, Хранитель, Харвест, 2007. - Текст : непосредственный.

8. Шанский, Н. М. Школьный этимологический словарь русского языка : происхождение слов / Н. М. Шанский, Т. А. Боброва. - Москва : Дрофа, 2003. - Текст : непосредственный.

9. Шанский, Н. М. Лингвистические детективы / Н. М. Шанский. - Москва : Дрофа, 2010. - Текст : непосредственный.

10. Фёдоров, А. И. Фразеологический словарь русского литературного языка: ок. 13 000 фразеологических единиц / А. И. Фёдоров // 3-е изд., испр. - Москва : Астрель: ACT, 2008. - Текст : непосредственный.

11. Староселец, О. А. Реализация метапредметного обучения русскому языку в школах Алтайского края / О. А. Староселец // Метапредметный подход в образовании: русский язык в школьном и вузовском обучении разным предметам : сборник статей III Всероссийской научно-практической конференции с международным участием, г. Москва, 2020 г., Московский педагогический государственный университет / ред.-сост. О. Е. Дроздова. - Москва : Сам Полиграфист, 2020. - С. 82-90. - Текст : непосредственный.

12. Теремов, А. В. Формирование экологической культуры личности средствами русского языка и литературы / А. В. Теремов, С. К. Пятунина // Метапредметный подход в образовании : русский язык в школьном и вузовском обучении разным предметам : материалы II Всероссийской научно-практической конференции, г. Москва, 18 апреля 2019 г. / сост. О. Е. Дроздова, М. И. Шаповалов. - Москва : МПГУ, 2019. - С. 276-281. - Текст : непосредственный.

13. Крейдлин, Г. Е. Русский язык в преподавании математики / Метапредметный подход в образовании : Русский язык в школьном и вузовском обучении разным предметам : сборник статей Межрегиональной научно-практической конференции, г. Москва, 19 апреля 2018 г. / Г. Е. Крейдлин, Г. Б. Шабат // сост. О. Е. Дроздова. - Москва : МПГУ, 2018. - С. 4-12. - Текст : непосредственный.


Review

For citations:


Drozdova O.E. Interdisciplinary linguistic projects for school and university. Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy. 2021;(3):21-27. (In Russ.)

Views: 90


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-5604 (Online)