Preview

Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy

Advanced search

Practices of Professional Growth of Teachers in the Context of Forming a National System of Education

Abstract

The article deals with theoretical and practical issues of managing the professional growth of teachers in the context of implementing the project of the national system of teacher growth. A brief analysis of the works of Russian and foreign scholars on the research topic is given. The main purpose of the study was to reveal some of the mechanisms and approaches that contribute to the professional growth of teachers in the context of implementing the national system of teacher growth. The authors note that one of the main problems of improving the quality of the continuous education system is the lack of common approaches and common understanding in improving the professional competence of teaching staff. In this regard, the authors pay special attention to the problems of professional development of workers in the education system. The article reveals pedagogical conditions aimed at increasing the level of professional competencies of teachers. The combination of new approaches to the process of additional professional education and the attraction of the personal experience of teaching staff, the satisfaction of their needs will ensure the actualization of the mechanisms for the development of personal and professional potential.

About the Authors

R. Y. Gerasimova
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


V. G. Abramova
Deputy Director for educational work, Maya secondary general education school with in-depth study of individual subjects
Russian Federation


References

1. Ноулз, Ш. Современная практика образования взрослых. Андрагогика против педагогики / М. Ш. Ноулз. - Москва, 1980. - 248 с. - Текст : непосредственный.

2. Лебединская, Н. Г. Образование взрослых в России и Швеции: сравнительно-сопоставительный анализ: дисс. … канд. пед. наук: 13 00 08 / Н. Г. Лебединская. - Пятигорск, 2014. - 222 с. - URL: https://www.dissercat.com/content/obrazovanie-vzroslykh-v-rossii-i-shvetsii-sravnitelno-sopostavitelnyi-analiz (дата обращения: 08.07.2021). - Текст : электронный.

3. Струминская, Л. М. Компетентностный подход и проблемы его реализации в высшей школе / Л. М. Струминская, Е. Н. Богданчикова // Профессиональное образование в современном мире. - 2020. - Т. 10, № 2. - С. 3788-3797. DOI: 10.15372/PEMW20 200 216 - URL: https://profed.nsau.edu.ru/jour/article/view /692?locale=ru_RU (дата обращения: 20.09.2021). - Текст : электронный.

4. Джахбаров, М. А. Индивидуализация дополнительного педагогического образования на основе самопроектирования программ повышения квалификации: дис. … канд. пед.наук: 13 00 08 / М. А. Джахбаров. - Невинномысск, 2019. - URL: - 171 с. https://www.ncfu.ru/export/uploads/doc/avtoref_ ma_dzhahbarov.pdf (дата обращения: 12.09.2021). - Текст : электронный.

5. Чоросова, О. М. Методологические подходы к изучению непрерывного профессионального образования в Республике Саха (Якутия) / О. М. Чоросова, Р. Е. Герасимова, Г. С. Соломонова // Международный научно-исследовательский журнал. - 2017. - № 03 (57) Часть 1. - С. 72-75. - URL: https://research-journal.org/pedagogy/metodologicheskie-podxody-k-izucheniyu-nepreryvnogo-professionalnogo obrazovaniya-v-respublike-saxa-yakutiya/ (дата обращения: 24.09.2021. ). doi: 10.23670/IRJ.2017.57.051. - Текст : электронный

6. Болотов, В. А. Система оценки качества российского образования / В. А. Болотов, Н. Ф. Ефремова. - Электрон. дан. - М.: [б. и.] 2005 - URL: http://www.den-za-dnem.ru/page.phparticle=150 (дата обращения: 09.07.2021). - Текст : электронный.

7. Куприянова, Т. В. Формирование национальной системы учительского роста: правовые и социальные аспекты проблемы / Т. В. Куприянова. - Психологическая наука и образование. - 2017. - Т. 22. № 4. - C. 22-26. Режим доступа: http:// psyjournals.ru / psyedu /2017/n4/ Kupriyanova_full.shtml (дата обращения: 20.09.2021). - Текст : электронный.

8. Беспалько, В. Мониторинг качества обучения - средство управления образованием / В. Беспалько. Мир образования. - 1996. - № 2. - С. 31. - Текст : непосредственный.

9. Печеркина, А. А. Развитие профессиональной компетентности педагога: теория и практика [Текст]: монография / А. А. Печеркина, Э. Э. Сыманюк, Е. Л. Умникова: Урал. гос. пед. ун-т. - Екатеринбург: [б.и.], 2011. - 233 с. - URL https://core.ac.uk/download/pdf/132622921.pdf (дата обращения: 20.09.2021). - Текст : электронный.

10. Матюшкова, Е. А. Динамика уровня профессиональной компетентности учителей в сфере педагогического взаимодействия с родителями учащихся в зависимости от стажа работы в школе / Е. А. Матюшкова. - Текст : непосредственный // Молодой ученый. - 2009. - № 5 (5). - С. 186-189. - URL: https:// moluch.ru/archive/5/355/(дата обращения: 18.09.2021).


Review

For citations:


Gerasimova R.Y., Abramova V.G. Practices of Professional Growth of Teachers in the Context of Forming a National System of Education. Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy. 2021;(3):5-9. (In Russ.)

Views: 133


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-5604 (Online)