Preview

Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy

Advanced search

Digital technologies in diagnostics and correction of written speech disorders

Abstract

The problem of violating the written language is a very relevant topic of research in primary school. Therefore, the importance of conducting correctional and developmental classes with children with impaired written speech is increasing. Given the active development of digital education, the use of multimedia technologies and various software tools in the correctional work is becoming in demand, contributing to the correction of violations in the written speech. The article presents the results of carrying out correctional and developmental work with children with impaired written speech using digital technologies. The empirical results of the study showed that digital technologies in the correction of writing disorders have a positive effect on reducing the number of specific writing errors that children with dysgraphia make.

About the Author

O. M. Shterts
Yelabuga Institute, Kazan (Volga Region) Federal University
Russian Federation


References

1. Лалаева Р.И., Бенедиктова Л.В. Нарушение чтения и письма у младших школьников. Диагностика и коррекции. - Ростов н/Д: «Феникс», СПб: «Союз», 2004. - 224 с.

2. Левина Р.Е. Нарушения письма у детей с недоразвитием речи / Р.Е. Левина. - М.: Издательство АПН РСФСР, 1961. - 311 с.

3. Лурия А.Р. Высшие корковые функции человека: монография. - СПб.: Питер, 2018. - 768 с.

4. Садовникова И.Н. Дисграфия, дислексия: технология преодоления: пособие для логопедов, учителей, психологов, студентов педагогических специальностей / И.Н. Садовникова. - М.: Парадигма, 2017. - 280 с.

5. Филичева Т.Б., Чевелева Н.А., Чиркина Г.В. Нарушения речи у детей. - М.: Профессиональное образование, 1993. - 232 с.

6. Боскис Р.М., Левина Р.Е. Об одной из форм акустической агнозии: Косноязычие в речи и письме // Культурно-историческая психология. - 2006. Том 2. № 3. - С. 85-92.

7. Штерц О.М. Проблема резистентности детей с нарушением письменной речи // Проблема современного педагогического образования. Вып. 67. Ч 4. - Ялта, 2020. - С. 361-364.


Review

For citations:


Shterts O.M. Digital technologies in diagnostics and correction of written speech disorders. Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy. 2020;(4):113-117. (In Russ.)

Views: 199


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-5604 (Online)