Preview

Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy

Advanced search

Organizational and pedagogical conditions for the formation of success in children with disabilities in the process of practicing applied activities

Abstract

The article considers the organizational and pedagogical conditions that provide a functional model of success for children with disabilities, ensuring the functioning and development of the pedagogical system and the integrity of the pedagogical process. The following conditions are highlighted: the establishment of a creative educational environment that best meets the needs of a certain society, representing the variability range of programs and courses; a variety of pedagogical techniques and content marketing programs on decorative-applied creativity, with the inclusion of project activities; providing sustainable motivation for lifelong learning; providing self-regulation and self-organization of behavior; shaping self-esteem; setting the guidelines for further self-realization; encouraging creative abilities; and the activation of the individual’s hidden potentials through the knowledge of their abilities. The second important condition is pedagogical support of children with disabilities. The organization of a creative educational environment for children with disabilities involves pedagogical support from specialists and parents, which in turn has an impact on personal development, preserving freedom in choosing activities and understanding the process of maintaining and functioning of children with disabilities in order to reveal their personality and personal potential, creating opportunities for interaction and communication with peers, parents, teachers of additional education, as a component of success. The third condition is the inclusion of parents in the educational community. A child with disabilities can successfully develop psychologically, personally and emotionally if they are provided with the necessary assistance and proper organization of the educational process, where the main participants in the educational process, in addition to children with disabilities, are their parents or their surrogates. Positive interaction with the family contributes to the formation of a trusting relationship between the teacher and parents, which contributes to the latter’s interest in the upbringing process. A competent image of a teacher is a guarantee of stability for parents, instilling confidence in the correctness of their actions, acting in the interests of children. The exchange of views in a dialogical form in the joint activity of parents-children with disabilities-teachers determines the search for joint solutions and efforts for the development of children, reinforcing interest and motivating the creative process. Thus, compliance with organizational and pedagogical conditions in creative activities contributes to their development of practical skills, disclosure of abilities, compensating for defects and features of development, creating special conditions for socialization and adaptation in the community, forming their success.

About the Authors

E. A. Chernova
G. R. Derzhavin Tambov State University
Russian Federation


N. V. Kurilovich
G. R. Derzhavin Tambov State University
Russian Federation


References

1. Соколова Н.А. Педагогика дополнительного образования детей: учеб. пособие для студ. пед. вузов / Н.А. Соколова. - Челябинск: Изд-во Челяб. гос. пед. ун-та, 2010. - 224 с.

2. Буйлова Л.Н., Кленова Н.В. Дополнительное образование в современной школе // М.: «Сентябрь», 2005. - 192 с.

3. Асмолов А.Г. Дополнительное персональное образование в эпоху перемен: сотрудничество, сотворчество, самотворение // Образовательная Политика. 2014. - № 2 (64). - С. 2-8.

4. Буйлова Л.Н. Сущность и специфика дополнительного образования детей в современной системе образования Российской Федерации / Л.Н. Буйлова // Мир науки, культуры, образования. 2011. - №6(31).- С. 130-134.

5. Ипполитова Н., Стерхова Н. Анализ понятия «педагогические условия»: сущность, классификация / Н. Ипполитова, Н. Стерхова // Общее и профессиональное образование. 2012. - №1. - С. 8-14.

6. Шаркова А.Ю., Сибгатуллина Т.В. Педагогические условия использования проектной деятельности для формирования проектно-исследовательских компетенций обучающихся педагогического колледжа / А.Ю. Шаркова, Т.В. Сибгатуллина / Андреевские чтения: Современные концепции и технологии творческого саморазвития личности: материалы статей уч. Всер. науч.-практ. конф. с междунар. уч. - Казань, 27-28 марта 2018 г. - С. 277- 284.

7. Лесконог Н.Ю., Шаламова Л.Ф. Воспитательная среда образовательной организации как фактор развития социальной активности обучающихся / Н.Ю. Лесконог, Л.Ф. Шаламова // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2018. - №9(132). - С. 49-52.

8. Бехтерев В. М. Об экспериментальном психологическом исследовании преступников /В.М. Бехтерев. - М.: Издательство Юрайт, 2019. - 212 с.

9. Иманмурзаева А.У. Педагогический потенциал декоративно-прикладного искусства в формировании личности младшего школьника // Мир науки, культуры, образования. - 2016. - №4(59). - С. 137-138.

10. Кондратьева Н. В. Сущность понятия «творческие способности» // Концепт. - 2015. - № 09 (сентябрь). - С. 1-7.

11. Назарова Н.М. Специальная педагогика: Учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / Л.И. Аксенова, Б.А. Архипов, Л.И. Белякова и др. под ред. Н.М. Назаровой. - 10-е изд., cтер. - М.: Издательский центр «Академия», 2010. - 400 с.

12. Криво Т. М. Технология развития художественно - творческого потенциала студентов педвуза посредством проектной деятельности / Т.М. Криво // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2012. - №2(117). - С. 121- 125.

13. Михайлова И. М. Формирование у студентов-бакалавров профессиональных компетенций в ходе творческой деятельности / И.М. Михайлова // Современные тенденции развития науки и технологий. 2015. - № 7-10. - С. 81-85.

14. Макеева Т.В. Педагогическая поддержка ребенка в учреждении дополнительного образования / Т.В. Макеева // Ярославский педагогический вестник. 2008. - №3. - С. 24-31.

15. Рябова О.Н. Организационно-педагогические условия использования метода проектов в учреждении дополнительного образования: дисс. …канд. пед. наук: 13. 00. 01 / Рябова Ольга Николаевна. - Шуя, 2004. - 247 с.

16. Чернова Е.А., Курилович Н.В., Курин А.Ю. Социальная успешность младших школьников с ОВЗ: подходы к определению, принципы формирования / Е.А. Чернова, Н.В. Курилович, А.Ю. Курин // Вестник КГПУ им В.П. Астафьева. Педагогические науки. Теория и методика обучения и воспитания. - 2020. - №2(52). - С. 17-23.

17. Гамаюнова А.Н., Пискайкина А.Е. Основные направления психолого-педагогического сопровождения подростков с ограниченными возможностями здоровья в условиях инклюзивного образования / А. Н. Гамаюнова, А. Е. Пискайкина // Специальное образование. 2013. - №4 (32). - С. 20-27.

18. Зайцева А.В. Профилактика жестокого обращения в семьях, воспитывающих детей с ограниченными возможностями здоровья: Психолого-педагогическое сопровождение семьи детей с ограниченными возможностями здоровья / Составитель: А. В. Зайцева. - Ставрополь, ООО ИД ТЭСЭРА, 2016. - 120 с.

19. Егизарьянц М.Н., Мякиньких А.А. Роль семь в воспитании ребенка с ОВЗ / М.Н. Егизарьянц, А.А. Мякиньких // Проблемы педагогики, 2019. - №4 (43).


Review

For citations:


Chernova E.A., Kurilovich N.V. Organizational and pedagogical conditions for the formation of success in children with disabilities in the process of practicing applied activities. Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy. 2020;(4):77-85. (In Russ.)

Views: 170


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-5604 (Online)