Preview

Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy

Advanced search

The influence of the environment heterogeneity on the development of territorial educational systems

Abstract

The main source of changes in education are environmental changes - the deployment of digital technologies, the merging of the educational and technological environment, the growth of uncertainty in natural and social processes, the emergence of new players in the education market, and the creation of new development institutions. The article shows the influence of natural and geographical, social and cultural, as well as economic factors on the environment locally, the peculiarities of heterogeneity in territorial educational systems. The article specifies the types of environment’s heterogeneity that determine the development of territorial educational systems: external (spatial, demographic, cultural, religious, social, and economic) and internal (variability of the network and educational programs, heterogeneity of corporate culture). It also shows the correlation of the quality of education with living standards and the level of social and economic development of the territory. Based on the results of the educational situation analysis in the Sakha Republic (Yakutia), it determines approaches to education management based on the acceptance of territorial educational systems as homogeneous or heterogeneous.

About the Author

V. M. Savvinov
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


References

1. Леви-Стросс К. Раса и история [Электронный ресурс] / Леви-Стросс Клод // Электронная библиотека RoyalLib.com. - Электрон. дан. - Режим доступа : https://royallib.com/read/levistross_klod/rasa_i_ istoriya.html#0 (дата обращения: 12 ноября 2020 г.)

2. Саввинов В.М. Развитие территориальных образовательных систем в условиях роста гетерогенности среды // Педагогика. - 2017, №8. - С. 27-33.

3. Певзнер М.Н., Петряков П.А., Ушанова И.А. Многообразие в обществе и образовании: возможно ли управлять многообразием? //Человек и образование. - 2018. - № 2 (55). - С. 10-16.

4. Певзнер М.Н., Петряков П.А., Донина И.А. Управления многообразием: информационно-маркетинговый подход // Проблемы современного педагогического образования. - 2019. - № 62-1. - С. 228-232.

5. Стрелецкий В. Н. Географическое разнообразие, регионализм и регионализация // Разнообразие как фактор и условие регионального развития: сб. ст. / [под ред.: С. С. Артоболевского, В. Н. Стрелецкого]. - М., 2014. - Ч. I. - С. 25-46.

6. Собственная логика городов: новые подходы к урбанистике: [коллектив. моногр. / Хельмут Беркинг, Мартина Лёв, Франц Бократ и др.; под отв. ред. Хельмута Беркинга и Мартины Лёв; пер. с нем. яз.: К. Левинсон]. - М.: Новое литературное обозрение, 2017. - 420 с.

7. Бозиев Р.С. О методологии исследования развития систем образования в национальных регионах России // Педагогика. - 2017. - № 2. - С. 36-48.

8. Родоман Б. Б. Территориальные ареалы и сети: очерки теорет. географии: [монография]. - Смоленск: Ойкумена, 1999. - 255 с.

9. Национальная программа социально-экономического развития Дальнего Востока на период до 2024 года и на перспективу до 2035 года, утверждена распоряжением Правительства Российской Федерации 24 сентября 2020 г. №2464-р.

10. Language vitality and endangerment / UNESCO Ad Hoc Expert Group on Endangered Languages Document adopted by the International Expert Meeting on UNESCO Programme Safeguarding of Endangered Languages Paris, 10-12 March [электронный ресурс] // https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000183699 (дата обращения - 7 ноября 2020 г.)

11. Несена М.В. Оценка взаимосвязей между социально-экономическим развитием и этно-демографической структурой населения российских регионов: дис. ... канд. экон. наук: 08.00.05, 08.00.13 / Несена Марина Васильевна. - Санкт-Петербург, 2016. - 178 с.

12. Флорида Р. Креативный класс: люди, которые создают будущее / Ричард Флорида; пер. с англ. Н. Яцюк. - М.: Манн, Иванов и Фербер, 2016. - 373 с.

13. Coleman J. S., Campbell E. Q., Hobson C. J., McPartland J., Mood A. M., Weinfeld F. D., York R. (1966) Equality of Educational Opportunity. Washington, DC: U. S. Department of Health, Education and Welfare,U. S. Government Printing Office.

14. Заир-Бек Е.С., Ксенофонтова А. Н. Различные подходы к исследованию образовательных систем // Изв. Самар. науч. центра Рос. акад. наук, 2009. - Т. 11. - 4(3). - С. 611-616.

15. Nikolaeva A.D., Savvinov V.M. Multi-ethnic school in the Russian Federation: the preconditions of formation and development (a case study of a national region) / // IEJME: Mathematics Education. - 2016. - Vol. 11, № 10. - Р. 3405-3414.

16. Публичный доклад Министерства образования и науки Республики Саха (Якутия) за 2018 год [электронный ресурс] // https://minobrnauki.sakha.gov.ru/Ob-ispolnitelynom-OGV-RS--/Otcheti-vPravitelystvo-RS--/publichnye-doklady-mo-rsja (дата обращения: 4 ноября 2020 г.)


Review

For citations:


Savvinov V.M. The influence of the environment heterogeneity on the development of territorial educational systems. Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy. 2020;(4):39-49. (In Russ.)

Views: 115


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-5604 (Online)