Preview

Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy

Advanced search

The current state of professional development of teachers in the context of the transformation of digital education

Abstract

The relevance of the topic presented is justified by the global processes of transition to the digital economy and digital society, which gives rise to the need to build a digital educational process for vocational education, update and improve the digital competencies of the teaching staff at a suitable pace, and it developed rapidly during the COVID-19 pandemic. So, due to the COVID-19 pandemic around the world, most educational institutions were completely or partially closed, and students were transferred to e-learning using distance technologies in very forced conditions and in a short time. The article presents the terminological aspect of the problem of the development of the digital economy - trends in the development of digital technologies in education and their change under the influence of the COVID-19 pandemic, where the new format of education provided a wide range of opportunities and prospects for changing and improving education systems. The results of the analysis of the current situation in the school education of Yakutia in the context of digitalization and the general transition to online learning and related trends in teacher education, identified as a result of a survey of teachers of educational organizations, are presented.

About the Authors

O. M. Chorosova
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


N. I. Gorokhova
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


A. I. Ivanova
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


M. D. Ivanova
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


References

1. Указ Президента Российской Федерации от 09.05.2017 № 203 «О Стратегии развития информационного общества в Российской Федерации на 2017 - 2030 годы» [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://static.kremlin.ru/media/acts/files/0001201705100002.pdf.

2. Указ Президента Российской Федерации от 07.05.2018 №204 «О национальных целях и стратегических задачах развития Российской Федерации на период до 2024 года». [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://static.kremlin.ru/media/acts/files/0001201805070038.pdf.

3. Постановление Правительства Российской Федерации от 18.04.2016 г. № 317 «О реализации национальной технологической инициативы» [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://base.garant. ru/71380666/.

4. Распоряжение Правительства Российской Федерации от 28.07.2017 № 1632-р «Об утверждении программы «Цифровая экономика Российской Федерации» (раздел 2 - «Кадры и образование»). [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://base.garant.ru/71734878/.

5. Федеральный проект «Образование» «Современная цифровая образовательная среда в Российской Федерации» (утверждён президиумом Совета при Президенте Российской Федерации по стратегическому развитию и приоритетным проектам, протокол от 25.10.2016 № 9). [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://base.garant.ru/71677640/.

6. Кудлаев, М. С. Процесс цифровизации образования в России [Электронный ресурс] / М.С. Кудлаев // Молодой ученый. - 2018. - №31. - С. 3-7. Режим доступа: https://moluch.ru/archive/217/52242/ (дата обращения: 19.02.2020).

7. Структура ИКТ компетентности учителей. Рекомендации ЮНЕСКО. UNESCO, 2011. [Электронный ресурс]. Режим доступа:http://iite.unesco.org/pics/publications/ru/files/3214694.pdf. (дата обращения: 19.02.2020).

8. Концепция внедрения систем электронного дистанционного обучения в деятельность образовательных учреждений Российской Федерации. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www. openclass.ru.


Review

For citations:


Chorosova O.M., Gorokhova N.I., Ivanova A.I., Ivanova M.D. The current state of professional development of teachers in the context of the transformation of digital education. Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy. 2020;(3):42-48. (In Russ.)

Views: 111


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-5604 (Online)