Preview

Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy

Advanced search

Competence approach as a condition of improvement systems of training specialists of secondary vocational education

Abstract

The modern realities of the development of society require the training of competitive mid-level specialists capable of meeting the requirements of employers. In this regard, the main goal of the implementation of the federal project «Young Professionals», which is part of the national project «Education», is to achieve global competitiveness of the Russian education system, including the secondary vocational education system (VET). Studies have shown that one of the conditions for improving the system of training specialists in accordance with modern standards of open source software is the application of a competency-based approach taking into account the requirements of employers.

About the Authors

O. M. Chorosova
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


M. I. Vinokurova
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


References

1. Федеральный закон «Об образовании в Российской Федерации» от 29.12.2012 N 273-ФЗ (последняя редакция);

2. Приказ Министерства образования и науки РФ от 12 мая 2014 г. № 508 «Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта среднего профессионального образования по специальности 40.02.01 Право и организация социального обеспечения».

3. Паспорт национального проекта «Образование», утвержденный президиумом Совета при Президенте Российской Федерации по стратегическому развитию и национальным проектам (протокол от 3 сентября 2018 г,№ 10).

4. Приказ Министерства образования и науки РФ от 12 мая 2014 г. № 508 «Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта среднего профессионального образования по специальности 40.02.01 Право и организация социального обеспечения».

5. Бельчиков Я.М., Бирштейн М.М. Деловые игры. - Рига: Авотс, 1989. - 304 с.

6. Буева, Л.Д. Человек: деятельность и общение / Л.Д. Буева. - М.: Мысль, 1978. - 216 с.

7. Залуцкая Г.Ф. Формирование исследовательских умений обучающихся как одно из условий профессиональной подготовки будущих специалистов // Молодой ученый. - 2016. - № 10. - С. 1222-1226.

8. Зимняя И.А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании. Авторская версия. / А.И. Зимняя - М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. - С. 22.

9. Князева О.Г. Компетентностный подход в профессиональном образовании в условиях реализации ФГОС СПО [Текст] // Проблемы и перспективы развития образования: материалы VI Междунар. науч. конф. (г. Пермь, апрель 2015 г.). - Пермь: Меркурий, 2015. - С. 236-237.

10. Смолкин А.М. Методы активного обучения. - М., 1991.

11. Хуторской А.В. Ключевые компетенции и образовательные стандарты: докл. на отд-нии филос. образования и теории педагогики РАО [Электронный ресурс]. URL: http://eidos. ru/journal/2002/0423-1. htm (дата обращения: 10.04.2018).

12. Platonova, R.I. Formation of Student Leadership Competencies in University Volunteer Organizations Activity Based On Project Technologies / Platonova R.I., Mihina G.V.,Muskhanova I.V.,Antonova V.N.,Lukina T.N.,YAh’eva A.K. // International Journal of Advanced Biotechnology and Research. - 2017. - Vol 8. - Р. 1375-1381. Режим доступа: http://bipublication.com/ijabr822.html.


Review

For citations:


Chorosova O.M., Vinokurova M.I. Competence approach as a condition of improvement systems of training specialists of secondary vocational education. Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy. 2019;(4):84-89. (In Russ.)

Views: 99


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-5604 (Online)