Preview

Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy

Advanced search

Additional professional education in continuing education system

Abstract

The relevance of this article is due to the ongoing structural and qualitative changes in the socioeconomic sphere, including the continuing education system, caused by global trends. The article provides a review and comparative analysis of the results of the implementation of additional professional programs at North -Eastern Federal University, taking into account the needs of the regional labor market. The purpose of this study is to determine the role of transformation processes in the system of continuing professional education, aimed at improving the efficiency and quality of services in the field of adult education, associated with globalization processes and socio-economic development. The article also discloses the historical component of the development of additional professional education, as well as its trends and prospects.

About the Authors

R. E. Gerasimova
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


N. I. Gorokhova
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


References

1. Об образовании в Российской Федерации: федеральный закон от 29.12.2012 N 273-ФЗ (ред. от 02.12.2019) « (с изм. и доп., вступ. в силу с 13.12.2019). [Электронный ресурс.] - Режим доступа: http:// www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/18ecc06c654c0f2e1ffdf7fa3f8c1ef137f01615/ (дата обращения: 11.10.2019).

2. Об утверждении Порядка организации и осуществления образовательной деятельности по дополнительным профессиональным программам: приказ Минобрнауки России от 01.07.2013 N 499 (ред. от 15.11.2013) (Зарегистрировано в Минюсте России 20.08.2013 N 29444) [Электронный ресурс.] - Режим доступа: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_151143/ (дата обращения: 11.10.2019).

3. О Концепции долгосрочного социально-экономического развития Российской Федерации на период до 2020 года (вместе с «Концепцией долгосрочного социально-экономического развития Российской Федерации на период до 2020 года»). Распоряжение Правительства РФ от 17.11.2008 N 1662-р (ред. от 28.09.2018). [Электронный ресурс.] - Режим доступа: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_ LAW_82134/ (дата обращения: 12.10.2018).

4. Унифицированные формы документов по организации учебного процесса в структурных подразделениях СВФУ, реализующих дополнительные профессиональные программы [Электронный ресурс] / [Сост.: О.М. Чоросова, Р.Е. Герасимова]. - Якутск. Режим доступа: https://www.svfu.ru/upload/iblock/9bb /9bba13dd364357e28d269974ed15efa9.pdf (дата обращения: 16.10.2018).

5. Ежегодник Северо-Восточного федерального университета имени М.К. Аммосова г. Институт непрерывного профессионального образования. - Якутск, 2018. - С. 281.

6. Кондаурова И.К., Терновая Н.А. Система образования. // Электронное учебно-методическое пособие. [Электронный ресурс.] - Режим доступа: http://nto.immpu.sgu.ru/sites/default/files/3/__56958.pdf (дата обращения: 14.10.2019).

7. Скворцов В. Н. Основные тенденции развития непрерывного образования. XIX Царскосельские чтения. Научный журнал на тему: Науки об образовании, Языкознание и литературоведение, Право, История и археология, Искусствоведение. [Электронный ресурс.] - Режим доступа: https://cyberleninka. ru/journal/n/tsarskoselskie-chteniya?i=975112 (дата обращения: 22.10.2019).

8. Чоросова О.М. Профессиональный стандарт. Формирование трудовых ресурсов высокой квалификации. Cборник научно-методических материалов Образовательного форума «Education, forward!». Якутск, Северо-Восточный федеральный университет имени М.К. Аммосова, 24-30 июня 2013 года. Выпуск 2 [Электронный ресурс] / под ред. проф. Е.И. Михайловой. - Режим доступа: https://www.svfu.ru/ upload/iblock/761/761759254691884f67b55488195e25a2.pdf (дата обращения: 09.10.2019).


Review

For citations:


Gerasimova R.E., Gorokhova N.I. Additional professional education in continuing education system. Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy. 2019;(4):23-27. (In Russ.)

Views: 128


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-5604 (Online)