Preview

Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy

Advanced search

Results projection of educational discipline’s development in higher education institution

Abstract

The article is devoted to the analysis of the problems of training teachers in the context of designing the results of mastering disciplines at a university, assessing the quality of education, and managing the pedagogical process. It is determined that the design of the results of mastering disciplines in a university is considered as a special type of activity in which its subject (teachers) implements a certain technology (mechanism) for organizing the educational process, developing competencies, personal and professional abilities of students (future specialists) by solving managerial tasks, the acquisition and accumulation of practical experience in professional activities. The experience of the master’s educational program “Project Management in Education” of the Pedagogical Institute for the design of educational results in the process of studying the discipline “Innovative processes in education”; multilevel tasks of a search research nature have been developed, which allow developing master’s skills in synthesizing, analyzing, generalizing factual and theoretical material with the formulation of specific conclusions, establishing causal relationships (reconstructive level); skills to integrate knowledge of various fields, to argue their own point of view (creative level), as well as independence, initiative, ability and inclination to self-education of a future specialist, productive and in demand in the modern labor market.

About the Author

I. S. Alekseeva
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


References

1. Мордовская А.В. Современные образовательные технологии: учебное пособие / А.В. Мордовская. - Якутск: Издательский дом СВФУ, 2014. - 104 с.

2. Краевский В.В. Общие основы педагогики: Уч. для студ. высш. пед. уч. зав. - М.: Издательский центр «Академия», 2008. - 256 с.

3. Бондаревская Е.В. Опыт методологической рефлексии деятельности научной школы // Известия Волгоградского педагогического университета. -2016. № 3 (107). - С. 4-14.

4. Якиманская И.С. Изучение личности ученика в образовательном процессе // Теоретическая и экспериментальная психология. - 2010. - Т. 3. - № 1. - С. 32-38.

5. Газман О.С. Неклассическое воспитание: От авторитарной педагогики к педагогике свободы. - М.: МИРОС, 2002. - 296 с.

6. Кузьмина Н.В. Способности, одаренность, талант учителя / Н.В. Кузьмина. - Л.: Знание, 1985. - 32 с.

7. Болотов В.А. Размышления о реформе педагогического образования // Наука и профессиональное образование: коллективная монография / Под ред. И.П. Смирнова, Е.В. Ткаченко, С.Н. Чистяковой. - М.: Экон-информ, 2013. - 331 с.

8. Бордовский Г.А. Основные закономерности, принципы, и тенденции развития высшего профессионального педагогического образования / Непрерывное педагогическое образование. - Вып. XVI. Теоретические основы многоуровневого естественнонаучного педагогического образования: Коллективная монография. - СПб.: Изд-во РГПУ им. А.И. Герцена, 2002.

9. Левицкий М.Л., Геворкян Е.Н. Предпосылки повышения эффективности экономических механизмов в образовании // Профессиональное образование. Столица. - 2013. - № 7. - С. 12-16.

10. Тряпицына А.П., Писарева С.А. Современные методологические подходы к исследованию педагогического образования // Академический вестник Института педагогического образования и образования взрослых РАО. - 2014. - № 3 (40). - С. 4-12.

11. Николаева А.Д., Филин С.А., Алексеева И.С. Формирование инновационного мировоззрения современного педагога в контексте становления новой системы ценностей и смены технологических укладов // Экономика и управление: проблемы, решения. - 2018. - Т. 6. - № 9. - С. 28-38.

12. Klochkov V.P., Barakhsanova E.A., Krotova I.V., Rybakova G.R., Malkova T.V. Indicadores dicotómicos del modelado de compatibilidad de información educativa // Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores. - 2019. - Т. 6. - № S8. - P. 11.

13. Тузова О.Н., Кириченко К.В. Проблема профессионального становления молодых специалистов в современных исследованиях // В сборнике: «Актуальные проблемы психологии в образовании» сборник научных статей Всероссийской научно-практической конференции с международным участием. науч. ред. А.В. Прялухина. - Мурманск, 2019. - С. 244-249.

14. Гладкая И.В., Третьяков А.Л. Становление профессиональной экспертной деятельности в системе высшего образования: монография / И.В. Гладкая, А.Л. Третьяков. - М.: ИИУ МГОУ, 2018. - 168 с.

15. Крежевских О.В. Модель личности мультипрофессионала и транспрофессионала в области дошкольного образования: к проблеме результатов интерпрофессионального образования // Актуальные проблемы психологического знания. - 2018. - № 4 (49). - С. 61-72.


Review

For citations:


Alekseeva I.S. Results projection of educational discipline’s development in higher education institution. Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy. 2019;(4):7-12. (In Russ.)

Views: 105


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-5604 (Online)