Preview

Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy

Advanced search

Anxiety manifestation patterns in younger schoolchildren in the 2nd grade

Abstract

The article deals with the socio-psychological nature of anxiety in primary school children in the 2nd grade. The substantiation on key reference points in development, education and training of children of primary school age is given. The purpose of the article is to consider the features of anxiety manifestation in the 2nd grade children under the changed requirements at school, since they start getting first grades and marks for their progress in education. For a general presentation of the anxiety manifestation patterns in schoolchildren, we review some issues of common logic in development of children, the beginning of this stage may be delayed or be specific for every child; thus, at a certain period of time, one should meet not only the general, but also special educational needs of children. The subject of the research is analyzed in the context of the main milestones and laws of socio-psychological development of this age stage in the period of forming the organizational culture of a group team and learning the social norms of communication.

Keywords


About the Authors

A. A. Kozhurova
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


S. S. Shamaeva
M.K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


References

1. Ушницкая А.Е. Формирование организационной культуры коллектива младших школьников: монография / А.Е. Ушницкая; под общей редакцией профессора М.Д. Гермогеновой. - М.: Издательство МГОУ, 2008. -120 с.

2. Прихожан А.М. Формы и маски тревожности. Влияние тревожности на деятельность и развитие личности. Тревога и тревожность / Ред. В.М. Астапов. - СПб., 2001. - С. 143-156.

3. Князева Е.С. Развитие предпосылок познавательной рефлексии у детей дошкольного возраста: диссертация ... кандидата психологических наук: 19.00.13 / Князева Елена Станиславовна; [Место защиты: Московский городской психолого-педагогический университет]. - Москва, 2013. - 164 с.

4. Основная образовательная программа НОО: краткая характеристика УМК «Школа России» [Электронный ресурс] // lib.convdocs.org / Методические указания. Добавлено 07.01.2013. - Режим доступа: http://lib.convdocs.org/docs/index-86297.html - 17.04.2019.

5. Проект ФГОС НОО [Электронный ресурс] // Краудсорсинговая платформа. Добавлено 29.03.2019. - Режим доступа: https://www.preobra.ru/fgosnoo19 - 01.04.2019.

6. Изард К. Когнитивные теории эмоций и личности [Электронный ресурс] // Psychology OnLine.Net / Библиотека / Учебная литература. Добавлено 25.11.2006. - Режим доступа: http://www.psychology-online. net/articles/doc-644 - 17.04.2019.

7. Пасечник Л.В. Тревожный ребенок // Дошкольное воспитание. - 2007. - №10. - С. 64-71.

8. Концепция развития образования обучающихся с инвалидностью и ОВЗ до 2030 г. / под общей ред. Н.Н. Малофеева. - М.: ФГБНУ «ИКП РАО», 2019. - 120 с.

9. Варламова В.А., Неустроева Е.Н. Воспитание толерантности у детей младшего школьного возраста // Научный электронный журнал Меридиан. - 2018. - № 3(14). - С. 36-38.


Review

For citations:


Kozhurova A.A., Shamaeva S.S. Anxiety manifestation patterns in younger schoolchildren in the 2nd grade. Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy. 2019;(2):35-39. (In Russ.)

Views: 137


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-5604 (Online)