Preview

Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy

Advanced search

The dialogue between the ideals of modern culture and the Enlightenment

Abstract

The article examines the general and the special in the modern culture and culture of the Enlightenment; conditions for the dialogue and understanding between the modern culture and the culture of the Enlightenment. The modern culture, which is a result of the development of ideas that arose during the Enlightenment, on the one hand, continues these ideas, on the other, it critically rethinks them. Proclaiming the ideas of progress, development of society and the person himself based on his reason, they could not take into account the contradictions of the development of civilization. The basis of the European culture is the pursuit of freedom as the highest value. All political, economic, social and cultural discussions revolve around the concept of freedom. The degree of development of the society itself is determined by the amount of freedom available to its members. In this case, the meaning of the concept of freedom is considered as political and economic freedom. The article presents an analysis of the educational concept of freedom, which establishes semantic links with the understanding of freedom, which has developed within the framework of modern discourse. The concepts central to the educational understanding of freedom are explored: individual autonomy, individual rights, private sphere, social contract, the state of nature and natural man as a subject of freedom.

About the Author

E. N. Popov
M. K. Ammosov North-Eastern Federal University
Russian Federation


References

1. Всемирная энциклопедия: Философия - Москва : АСТ, 2001. -1312 с. - Текст : непосредственный.

2. Кант, И. Ответ на вопрос: что такое Просвещение? / И. Кант // Соч. в 6 т.- Москва, 1963-1966. - T. VI. - 743 с. - Текст : непосредственный.

3. Гольбах, П. Система природы, или о законах мира физического и мира духовного / П. Гольбах. Избранные произведения в 2-х томах, т 1, Москва : Мысль. - 1963. - Текст : непосредственный.

4. Козлова, Е. А. Влияние деизма и философии эпохи Просвещения на религиозные взгляды Маркиза де Сада / Е. А. Козлова. - Текст : непосредственный // МЕДИЦИНА. СОЦИОЛОГИЯ. ФИЛОСОФИЯ. Прикладные исследования. - №4. - 2020. - С. 108-111.

5. Монтескье, Ш. Л. О духе законов / Ш. Л. Монтескье. - Москва : Мысль, 1999. - 674 с. - Текст : непосредственный.

6. Пукшанский, Б. Я. О роли Просвещения в современном образовании Б. Я. Пушканский. - Текст : непосредственный // Записки Горного института. - 2016. - Т. 221. - С.766-772.

7. Тетиор, А. Н. Множественный мир: монография / А. Н. Тетиор. - Москва : Издательский дом Академии естествознания, 2020. - 858 с. - Текст : непосредственный.

8. Философия в «Энциклопедии» Дидро и Даламбера / Институт философии; отв. ред. и авт. вступ. ст. В. М. Богуславский. - Москва : Наука, 1994. - 720 с. - Текст : непосредственный.

9. Брызгалова, Е. А. Википедия сквозь призму информационного энвайроментализма / Е. А. Брызгалова. - Текст : непосредственный // Экопсихологические исследования. - 6: экология детства и психология устойчивого развития. - Москва, 2020. - С. 435-438.


Review

For citations:


Popov E.N. The dialogue between the ideals of modern culture and the Enlightenment. Vestnik of North-Eastern Federal University. Pedagogics. Psychology. Philosophy. 2021;(2):83-86. (In Russ.)

Views: 100


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2587-5604 (Online)